naomi-ghana.reismee.nl

Damba- festival

Ha, daar ben ik weer!


Deze keer vanuit vodafone internetcafe in Tamale. Typt toch net wat sneller dan op de tablet. Waar zal ik eens beginnen.. Weer veelte veel te vertellen, en kort en bondig is niet zo mijn specialiteit maar ga het proberen!


Vorige week weer op de fiets de kinderen bezocht (begin te weten waar ze wonen!) en donderdag een \'board-meeting\' gehad, gaat toch wel iets anders dan in Nederland. Eerst werden de notulen van de vorige keer VOORgelezen en toen nog punt voor punt besproken, (waarvan op gegeven van 1 onderwerp trouwens niemand meer wist waar het nu eigenlijk over ging) en toen werden er nog kort wat nieuwe onderwerpen aangedragen. Af en toe gaat de telefoon, ze nemen dan ook gewoon op maar je mag gewoon doorpraten ;)


Vrijdagmiddag hebben we lekker bij \'discovery-hotel\' aan het zwembad gelegen. Deed wel even goed want de temperaturen doen het goed \'s middags en dan na dat fietsen is een verkoelde duik best heel aangenaam.


Zondagmorgen weer met Robert mee naar de kerk geweest, deze keer was de mis om 10.30uur (beterrrrr) en in het Engels dus ook wat beter te volgen. Na de mis had ik eigenlijk het plan om wat andere NL vrijwilligers te vergezellen bij het zwembad maar Robert en de zijn \'kerkgroepje\' moesten nog even bij iemand, die net familielid verloren, hadden wat geld afgeven, hun medeleven betuigen en samen bidden. Als vanzelfsprekend ging/mocht ik mee. Daarna pito gedronken met zijn vrienden/vriendinnen van de kerk en de \'oliebollen\' (heet iets van Koshe geloof ik, zie foto\'s) gegeten. Lekkerder dan oliebollen trouwens. Doen ze hier met \'pepersausje\' en uien, is wel lekker borrelhapje eigenlijk! Blijkbaar ook als ontbijt, maar dat ga ik morgenochtend ervaren. Deze week is Robert \'on duty\' voor het ontbijt, dus gaat ie me dat laten proberen morgen.


Eergisteren heb ik zelf 3 kinderen bezocht in de ochtend, jawel kon ze allemaal vinden op mijn fietsje. In de middag was Damba-festival. Dit is festival waarbij de chiefs uit alle dorpen/gedeeltes van Tamale naar \'town\' komen om daar te dansen op paarden. Uhu te dansen op paarden.. Ik wist ook niet goed wat ik me erbij voor moest stellen maar de paarden springen ook soort van omhoog met voorpoten en de chiefs maken wat bewegingen/dansmoves op de paarden. Sommige met enorme parasol erboven (zie foto\'s). Wat ze preciesss vieren kon alleen niemand me hier duidelijk vertellen, maar dat schijnt hier wel bij meer festivals zo te zijn, het is namelijk ook niet helemaal duidelijk wanneer het precies is maar dat is dan weer afhankelijk van de stand van de zon/maan. Ook wat betreft de taal is het niet altijd helemaal duidelijk wat iets nu precies betekend als we het vragen, sommige dingen kunnen ook \'vanalles\' betekenen, of \'iets\' met het weer. Bijv \'Tamasum (geen idee hoe je het schrijft) betekend iets met dat het koud is, maar je hoort het ze soms in volle zon ook zeggen.. Ik weet gelukkig hoe je moet reageren (Nnaa) dus dat is dan in ieder geval gemakkelijk.


Maargoed ondertussen dat de chiefs rondparadeerden op hun paarden, werden zij gevolgd door menigte mannen uit hun dorp die de \'saluts\' afschoten. Vond ik persoonlijk minder leuk, ging kei hard (en veeeeel) en de mannen zagen er uit als freaks, zeker niet als professionals. Robert vond het vooral grappig dat ik van ieder schot schrok haha, maar heb er samen met aantal vrouwen toch even lekker over staan klagen haha, zij vonden het ook maar niets. Omdat het tijdens Damba-festival erg druk is op de straat (ze leiden hun chiefs in stoet naar \'\'town\') zijn we te voet gegaan, redelijk stuk lopen (uur toch zeker) maar wel erg leuk. Hoewel op gegeven moment wel klein beetje ongemakkelijk wordt dat alle kinderen \'Salimenga, hello\' roepen. Maar in vergelijkig met India kun je heel lekker rustig over straat lopen/fietsen en valt gestaar reuze mee, op wat vrolijke groeten na. Alleen de kinderen roepen, kijken en zwaaien allemaal. Soms komen ze ook even gezellig naast je fietsen. Onderweg naar huis na Damba-festival heb ik nog tweeling opgepikt, die hebben de halve route aan mijn zijde gelopen, erg schattig! Hoewel we ook nog steeds sommige kinderen flink aan het huilen maken met onze witte gezichten, zeker als we dichtbij komen.


Gisteren weer achterop de motor de dorpen in geweest, was een behoorlijk stuk (mijn kont deed zeer van het zitten) maar wel echt geweldige route. Bij de families werden we met warm welkom ontvangen, overal krijgen we een zitplaatsje in de schaduw aangeboden, daarna een heel begroetingsritueel, allemaal in Dagbani, maar begin het te leren. Wie had er trouwens commentaar op de rommel op mijn kamer? Ik geloof dat voor Ghanese termen erg netjes is namelijk, overal (echt overal is het rommelig). Overal ligt plastic op straat, water drinken we hier uit zakjes water (gaan er heel wat doorheen op een dag) maar die worden als ze op zijn zo op straat gegooid. Ik bewaar ze nu nog (nog wel) netjes in mijn fietsmandje. Ze eten/drinken hier trouwens alles uit zakjes en je krijgt overal wel stuk of 2 zakjes omheen en dan nog zakje om te vervoeren en die belanden allemaal op de grond. Zorgt voor een vrij rommelig effect ;) Ergens waar ik veel langs fiets staat een bord met \'keep off, reserved forest\' . Ik had alleen zo niet herkend want daar ligt het bezaaid met plastic en de kleding hangt in de bomen, zal er eens foto van plaatsen.


Verder krijg ik ongeveer net zoveel kinderen aangeboden als huwelijksaanzoeken. Huwelijksaanzoeken zelfs van een vrouw die vond dat haar man ook met me moest trouwen, \'helaas\' heeft haar man inmiddels al 4 vrouwen, en dat is zover ik begreep toch wel het limit hier binnen de Moslimgemeenschap. Vanmorgen nog eentje van de moeder van een baby terwijl het jongetje nog borstvoeding van zijn moeder kreeg..


Erg mooi om te zien trouwens hoe de verschillende geloven (overwegend Moslim, daarna Christen) met elkaar samenleven. De kerk staat zo naast de Moskee. Ook binnen een familie is soms gedeelte Moslim en gedeelte Christen. Iemand noemde zichzelf laatst zelfs een \'Chrislim\', was eerst Christen en nu Moslim, of andersom.


Verder begint alles steeds meer te wennen, en dat is wel gemakkelijk. Op mijn kamer heb ik nu een tafel (stukje te hoog nog maar dat komt in orde) dus weer wat meer plek om mijn troep kwijt te kunnen. Heb ook ontdekt dat ik geloof ik een rat (of meerdere) als bovenbuurman heb, hoor ze namelijk regelmatig. Eerst beweerde Robert nog dat het vogels waren, maar heb de rat zelf over de balk naar binnen zien glippen dus geloof er niets meer van. Maargoed zolang ze daar blijven vind ik het prima. Heb trouwens nog maar 1 kakkerlak gespot Nik ;) Verder zorgt Robert nog steeds goed (te goed) voor me. Toen ik laatst om 7uur opstond stond mijn fiets al spik en span op het gras te drogen na een flinke wasbeurt. Heb gezegd dat ie dat echt niet meer mag doen, maar hij wil zeker de eerste 2 tot 3 maanden de poetstaken op zich nemen. Vanmorgen opnieuw geprobeerd om mijn was alleen te doen, maar wederom niet gelukt. Ik heb dus eerste grove vuil eruit gewassen en toen heeft hij het betere werk gedaan. Mijn kamer heb ik trouwens wel zelf mogen stoffen, na enige discussie maar heb \'m gewoon geweigerd haha.


Dat was het wel weer even voor nu. Spring zo op mijn fietsje naar huis, heb erg piepende remmen maar dat is geloof ik wel nuttig is hier, heb geen bel namelijk. Een rustig avondje tegemoet, maar zelfs dan gaat de tijd snel en kan ik meestal niet eens alles doen wat ik van plan was, haha neeee ik ga niet klagen dat ik het druk heb hoor ;)


Hebben jullie nog nieuwtjes?


Erg bedankt voor jullie leuke reacties, ik lees ze altijd met erg veel plezier!


Liefssss uit Tamale

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!