naomi-ghana.reismee.nl

Carnavalsbruiloft

Alaaf! Lekker aan het carnavallen? Moet zeggen dat ik het wel ietsie pietsie jammer vind dat ik de carnaval moet missen dit jaar. Maargoed volgend jaar maar inhalen dan he ;)

Wij hebben dit weekend ook klein feestje gehad, kunt zelfs klein beetje carnaval noemen. Judith, medevrijwilliger hier vertelde dat ze zondag uitgenodigd was voor een bruiloft. Zaterdags gingen we naar het zwembad, werd ze gebeld door de collega die haar uitgenodigd had, dat zij op de bruiloft was en of ze ook nog kwam. Pf had ze helemaal niet opgerekend haha, maargoed zo gaat dat dus. Hoog flexibiliteitgehalte is handige eigenschap hier. Het was gelukkig in de buurt van zwembad en met z’n tweeen is toch gezelliger dan alleen dus ben meegegaan. Omdat we er niet opgerekend hadden waren er ook niet helemaal op gekleed, maar met wat kleine aanpassen was het toch toonbaar. Het was een Moslim bruiloft, de vorige waar ik bij aanwezig mocht zijn was een Katholieke, dit was toch wel heel anders inderdaad. Zaterdags kwamen we aan op de lokatie van de bruiloft, we kregen een stoel, water en washee (rijst met bonen). Dat is nog wel even wennen om je handen te eten haha. Hierna begon de traditionele Dagomba dans, was wel echt super om te zien! Men wat kunnen ze dansen hier. De bruid was zich omkleden (voor de 3e keer die dag) maar toen ze kwam moest ze tussen ons in gaan zitten. Toch wel weer grappig want je hebt niet idée dat iedereen (behalve de kinderen) het super bijzonder vinden dat je er bent maar de bruid, die ons notabene niet eens kent, moet wel tussen ons in komen zitten en iedereen kwam foto’s maken, voelt dan toch wel een beetje raar. Sowieso vond de cameraman het geloof ik ook wel een leuk shot steeds met ons erop, bleef maar filmen. Uiteindelijk hebben we zelfs nog maar dansje gewaagd met ons Hollandse heupen, vonden ze natuurlijk ook erg leuk en vooral ontzettend grappig. Voor ons waren de dansers het carnavalsgevoel, wij ‘Salimenga’s’ het carnaval voor hun geloof ik. De zaterdag bestaat trouwens vooral uit voorbereidingen treffen, koken etc. Sowieso vieren de mannen het feest apart van de vrouwen, behalve enkele mannelijke familieleden van de bruid, dus het was een grote vrouwenbedoeling daar. Op de foto’s zie je ons bij de grote (enorme!) pan Banku, waar we een poging hebben gedaan om te ‘roeren’. Ik kreeg alleen de de spatel met geen mogelijkheid in beweging, Judith gelukkig ook niet ;) Zij zelf kunnen ook maar paar keer rond en dan neemt iemand anders het over, zo zwaar is het met zo’n enorme hoeveelheid Banku erin. Wel goede boven-arm workout geloof ik.

Op zondag, toen vele van jullie waarschijnlijk jullie roes uit lagen te zagen (zzzzzzzz) zat ik braaf in de kerk. Na een lunch van fried yam en bonen (jep calorieenbommetje) even wat energie op gedaan om weer richting de bruiloft te fietsen. Vandaag was de ‘grote’ dag waarop de bruidegom, zijn familie en haar familie (alleen de mannelijke leden) naar de moskee gaan om het huwelijk te ‘regelen’. Ik noem het maar even regelen want er is dus niet heel veel romantisch aan. De vrouwen blijven ‘thuis’ en vieren feest. De bruid verkleed zich nog een keer of 5-6 die dag, wel prachtige outfits (die heeft ze dan dus mooi binnen ;)) Hoe meer zij zich verkleed hoe meer aanzien de bruid/bruiloft krijgt. Ze ging wel keer naar de lokatie van de mannen om foto’s te maken maar wij hebben niets van een happy couple gezien. Zondagavond als het donker begint te worden gaat ze naar het huis van haar echtgenoot en de volgende dag wordt ze dan, zoals ik het begrepen heb, aan de hele familie ‘getoond’/voorgesteld. En bij dat soort gelegenheden heb ik nu geleerd, draag je dus bijvoorbeeld stof van Vlisco. Vlisco-stofjes zijn dus vooral voor speciale gelegenheden, het is dan ook in vergelijking met andere stuk duurder. Je moet dan ook gelijk groot stuk (6 yard) kopen want ze knippen het normaal niet. Het bedoeld is om er een tradionele jurk van te maken. Oeps, ik heb er gewoon 2 ‘simpele’ jurkjes van laten maken ;) Toen wij kwamen rond een uur of 3 was het grote feest eigenlijk al zo’n beetje afgelopen, helaas, toch hebben we buiten nog wat dansjes gewaagd hoor. Hop, ook gelijk vol op film. Zo leuk om die kinderen te zien dansen, de moves hebben ze al jong onder de knie hoor, halleluja. Als jullie echt populair Ghanees dansje willen zien trouwens moet je eens ‘azonto dance Ghana’ zoeken op youtube, kunnen wij inmiddels ook bijnaaa.. NOT. Btw ook erg populair, vooral bij de jonge mannen bij het zwembad,: ‘all because of Tonga’.

Om het ook nog maar even over het weer te hebben, vorige week dinsdag en woensdag hebben we ons helemaal leeg gezweet, wat een plakweer. Het was te heet om fatsoenlijk te ‘functioneren’haha. Woensdagnacht waaide het enorm, het wilde gaan regenen geloof ik maar ‘lukte’ niet. Donderdagnacht gelukkig wel en heeft het hele nacht geregend, heeeeerlijk. Ja had niet gedacht dat ik dat nog ooit zou zeggen.. Vrijdag was het weer dan ook top! Heb er dan ook maar gelijk van geprofiteerd en productieve werkdag van gemaakt! Zaterdag was het weer ook nog zeer aangenaam. Top trouwens, het is hier een paar dagen koeler en ben gelijk verkouden, ben echt watje geworden ;) Helaas begint de hitte weer toe te nemen, gelukkig niet van dat zweetweer. Maargoed als het in regenseizoen dat koelere weer is: let’s get it started! Helaas nog wachten tot mei..

Donderdag is het independence day, op de lokatie was het gaat plaatsvinden zijn leerlingen van verschillende scholen al paar weken flink aan het oefenen met marcheren. Lianne, die ook een dag in de week op \'speciale\' school helpt, voor gehandicapten kinderen, loopt ook mee. Vanmorgen bij de \'generale repetitie\' gekeken, erg leuk om te zien! Ze moesten vandaag helemaal in het net, in schoon schooluniform, met dichte zwarte schoenen en witte sokjes haha. Zal ik zo ook nog even wat foto\'s van plaatsen.

Hou me op de hoogte van jullie nieuwtjes (of carnavalsroddels als die op internet mogen ;))

Din toi bella! Betekend: laterrr!

(Ik ben nog steeds aan het oefenen hoor, maar heel gemakkelijk is het niet. Sommige dingen krijg ik echt niet uitgesproken!)