naomi-ghana.reismee.nl

Hothothot

Het is wel weer tijd voor een update he..


Maar waar te beginnen, dat is dus altijd wel beetje lastig als het even geleden is..


Hoewel het leven hier namelijk al aardig gewend is, blijft er toch veel verbazen en zo ook veel te vertellen. Regelmatig hebben we last van stroomuitval (lights out). Een medevrijwilliger vertelde me een geweldig verhaal wat ik graag met jullie wil delen. Zij werkt namelijk op kantoor, maar daar is gelukkig een generator, deze maakt alleen wel herrie. Op een middag heeft een Ghanese college de rest van haar collega’s (o.a. Judith) verzocht of de generator misschien uit mocht zodat ze kon slapen (jazeker, onder werktijd..) Moet er even bij vermelden: zonder generator dus geen computer en geen waaier. Dus zou de rest niets kunnen doen en de moord stikken van de hitte maar dat vonden ze geen probleem ;)


Inmiddels al even geleden maar op een avond zaten we te eten toen na wat lichtflikkering bij ons de stroom uitval, irritant genoeg dan weer niet bij de overburen haha. Wat bleek; een te hoog beladen vrachtwagen was tegen de bedrading aangereden. Oeps kan gebeuren natuurlijk ;) Alleen gebeurde er de volgende dag niets aan dus dit probleem, wij en de andere overkant hadden nog steeds geen stroom. Robert heeft toen zelf iemand moeten regelen. Die heeft onze ‘lijn’ (= stroomkabel) op de dezelfde’ lijn’ als de overburen gezet die geen last hadden van de veroorzaakte problemen door de vrachtwagen. En HOE deze jongen dat gedaan heeft, dat is wel het typen waard. De stroomkabels zitten bevestigd bovenin een houten paal, die om de zover meter hier staan. Omdat het op dat moment overal lights out was was er geen licht buiten. Die kerel klom met 2 enorme stalen haken, vastgemaakt met plastic touw aan zijn voeten en een paar slippers (zag er allemaal wat amateuristisch uit) in die paal, in het donker (alleen mijn hoofdlampje) en heeft die stroomkabel verplaatst. Doodeng! Dat klimmen met die haken mocht ik ook proberen, uh no way. Maargoed thanksss to Robert en deze held hadden we diezelfde avond wel weer stroom, bij die andere ‘lijn’ heeft het geloof ik nog wel even geduurd. En ‘n waaier is opzich wel heel erg lekker ‘s nachts. De hitte blijft lang hangen binnen, en (geloof het of niet) om 7uur ‘s morgens heb ik echt zin om eruit te gaan en lekker koud te douchen. De Ghanezen klagen nu ook echt over de hitte, terwijl wij ‘salimenga’s’ regelmatig tegen elkaar zeggen dat vandaag eigenlijk wel mee viel, in vergelijking hoor haha want zo lekker als in het begin is het zeker niet meer. Zon is sommige dagen ook erg fel dus ik wacht met smacht op een regenbuitje. Vanmiddag enkele druppels dus hopelijk is ie onderweg?


Vorige week is een grote groep vrijwilligers hier weggegaan, altijd jammer en ookwel beetje gek te weten dat zij binnenkort terug zullen zijn in oud vertrouwd NL. We hadden een ‘afscheids’diner bij Wooden, een nieuw restaurant in Tamale. We waren al onder de indruk van pizza’s, lekker! Toen we binnen de keuze aan desserts zagen.. Noooooo kwamen we hier nu pas achter?! Muffins, brownie, éclairs, tiramisutaartje, cappucinogebak, walnotentaartjes, chocoladetaart etc. En echte (geen oplos!) koffie! Cappucino, espresso etc. Halleluja paradijs op aarde! Als er iets te vieren is, of als we even wat lekkers nodig hebben weten jullie dus wel waar we heen gaan he ;)


Verder voel ik me wel steeds meer thuis in Tamale. Ik erger me af en toe dood aan verkeer, stelletje gekken maar misschien went dat ook nog? Maar of dat verstandig is, ben ik serieus wel nog gevaarlijker straks in NL. Af en toe doe ik er wel een moord voor om ook een ‘anoniem’ over straat te kunnen maar het gezellige ‘salimenga, how are you’ heeft ook wel zo zijn charme.


Van ons buurmeisje heb ik een brief gekregen met het verzoek of ik haar beste vriendin wil zijn en of ik iedere zondag met haar naar de kerk wil gaan (van 9 tot 12.30..) Heb beloofd dat ik sowieso wel keertje mee ga en verteld dat ik mijn beste vriendinnetje al in Holland heb, maar zij kan mijn Ghanese zijn toch?!


Zondag werd ik gevraagd of ik voor de ‘buurmannen’ een NLe brief wilden vertalen. 2 buurmannen hebben plannen dit jaar naar Nederland te gaan, net als Nicholas trouwens. Wel raar idée hoor dat zij dan in NL zullen zijn en ik hier. Hoewel 1 van de buurmannen de 15e van maart verwacht werd in NL met zijn voetbaltalenten en zij de 10e naar Accra vlogen om visum aan te vragen, hij had zich ook duidelijk nog niet ingelezen over wat ie allemaal nodig had maar geen spoor van stress te bekennen. Ben heel benieuwd of ze het voor de 15e gaan redden..


Verder met werk gaat allemaal z’n gangetje, nog steeds hartstikke leuk! Hitte werkt wel ietwat belemmerd, energie is hierdoor niet meer zo ruim voorradig maargoed zal ookwel weer wennen!


Na twee en een halve maand geen lekker wijntje, kreeg ik me gisteren toch ineens van 2 verschillende mensen hier een fles (rode) wijn, deze een kreeg het niet meer op voor die terug ging naar Spanje en de andere drinkt geen alcohol, nou ik weet er wel raad mee! Dus gisterenavond heb ik lekker genoten van wijntje en de grazia (thankss to Reiny). Zoals het nu lijkt komt brievenpost na ongeveer 2 weken aan, maar de pakketjes doen er overduidelijk langer over..


Ik hoor dat jullie ookal van een heerlijk zonnetje mogen genieten! Lekker! Ik ga zo ook even onze inzending voor eurovisie songfestival luisteren, ben benieuwd.


Heb ik nog wat gemist daar?

Liefsssssss Naomi

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!