naomi-ghana.reismee.nl

Easter Picknick

Ha allemaal,


Nog even een berichtje voordat ik lekker 2 weken vakantie ga vieren met vriendinnetjes. Zaterdag komen Suus en Reiny en daaaar heb ik zin in!!!


Maar ook hier in Tamale heb ik het nog steeds erg naar mijn zin, alweer bijna 4 maanden, o wat vliegt de tijd! Maaaar ‘no harry in life!’ haha stond hier laatst op een van de vrachtwagens ;)


Afgelopen weken lekker gewerkt, hoewel het leventje heel ‘normaal’ (tot op zekere hoogte, hierover straks meer) wordt ben ik er zeker nog niet op uit gekeken. Afgelopen week met een van de fieldworker wat voorlichting gegeven bij de ouders van de kinderen. Een van de kinderen had nu namelijk een wondje op zijn stuit, van de malaria aldus de moeder.Echter lijkt het er eerder op dat dit komt omdat de jongen vooral veel op de grond ligt en weinig in de rolstoel zit. De rolstoel wordt vooral gebruikt als opstapelplek voor de kleding. Nu is het ook erg moeilijk voor zijn moeder alleen om ‘m in de rolstoel te zetten maar als wij komen om te helpen zijn er altijd excuses. De broer, die kan helpen, is er niet. Geven we aan dat wij kunnen helpen gaat ie toevallig ook net eten (terwijl we dat ook liever zien in rolstoel dan zittend op de grond). Of is ie al weggeweest (zou het? Aan de rolstoel is het niet te zien). Afgelopen weken zijn Lianne en ik daarom regelmatig er heen gegaan om ‘m toch echt in de rolstoel te zetten. Dit is inderdaad niet heul simpel vanwege zijn spasme maar met z’n tweeen lukt het toch zeker. En dan is het toch ineens een andere jongen! Wegens de taalbarriere is het moeilijk uit te leggen aan de moeder waarom het belangrijk is dat ie regelmatig in de rolstoel zit en daar eigenlijk ook in eet ipv hangend op de grond. Dus ben ik samen de Ghanese fieldworker erheen geweest om dit uit te leggen, helaas de thee is nog steeds echt geen optie in de rolstoel aldus de moeder want dan wordt alles nat.. (liever op t-shirt dan in longen..) We hopen dat als we haar regelmatig gaan helpen dat ze dan gaat zien hoe goed het voor ‘m is als ie erin zit, dat ze er vertrouwen in krijgt en dat als ze er wat handigheid/hulp in krijgt ze het zelf sneller zal doen. Het is tenminste een poging waard toch?!


Tevens bij een andere jongen uit project geweest, deze heeft recent weer epileptisch insult meegemaakt. Nicholas, een van de fieldworkers, vertelde al keer dat moeder de ene keer het flesje medicijnen (siroopvorm, zijn hier dol op) binnen 2 weken op lijkt te hebben en dus nieuwe nodig heeft en de volgende keer pas weer na een maand. Is toch vreemd als het steeds hetzelfde medicijn + inhoud is. Dit heb ik samen met de andere fieldworker ook beetje geprobeerd te peilen maar aldus moeder krijgt ie het echt dagelijks en altijd zelfde hoeveelheid.. Tja controleren kunnen we het niet he. De jongen huppelde iniedergeval weer vrolijk rond, kreeg er zelfs een kus van haha.


Verder hebben we een van de kinderen gisteren meegenomen naar town om schoenen te kopen. Hij wacht nog op aangepaste schoenen maar eigenlijk gaat het lopen als super goed dus om dit goed te kunnen blijven oefenen zien we toch graag schoenen aan zijn voeten. De grond is hier alles behalve schoon (zand, vuil en glas) en kan ook af en toe behoorlijk heet onder je voeten zijn (letterlijk). Hij genoot echt van alle indrukken in town, zo leuk om te zien!


Afgelopen weekend Pasen gevierd, met natuurlijk een bezoek aan de kerk maar ook bezoek aan zwembad en de Easter Picknick op maandag hier in Tamale. Was echt leuk, leek wel beetje koninginnedag, gezellig! Komt er voor jullie ook aan he, de eerste koningsdag, ben benieuwd!


Tevens was Lianne jarig en hebben we haar verjaardag gevierd met lekkere fufu! Dinsdag ben ik door Lianne’s familie uitgenodigd om peetepete te komen eten, Lianne had haar moeder namelijk verteld dat ik dit nog niet gegeten had hier. Lianne had me al vaker verteld hoe lekker ‘t is dus ik was benieuwd geworden. Nou lekker was het zeker! Het is gemaakt van gekookte yam (Ghanese ‘aardappel’) en ‘n stew (geen idée wat de ingredienten zijn, Robert probeert me uit te leggen maar wordt er niet wijzer van..). Helaas geen foto gemaakt, volgende keer ;) Ik ben hierna ook nachtje bij Lianne en haar familie op de compound blijven slapen. Is wel heel leuk om mee te maken dat tradionele Ghanese leven op ‘n compound. Kokende vrouwen, spelende kinderen, blakende geiten,rondscharrelde kippen etc. Echt beetje meer back to basic met toilet buiten en grote boodschap op ‘t veld.


Hier gaan niet beiden boodschappen (jullie snappen wat ik bedoel he haha) op dezelfde plek (tenzij moderne plek). Plassen doe je in soort douchebak of op wasplek. Voor grote boodschap ga je naar toilet (gat met emmer eronder) of op stuk afgelegen land. Hier in mijn huisje doe ik ‘t op zijn westers en heb ik ook echt mooi en schoon toiletje. Laatst kwam ‘t meisje die om de hoek de eitjes bakt vragen of ze hier mocht plassen dus ik legde uit waar mijn toilet was. Komt ze lachend terug gelopen: ‘I don’t need to shit’. Heb er uitgelegd dat ik ook voor de kleine boodschap daarheen ga. Op zo’n poepveldje trouwens hebben wij hier vanuit het huis prachtig uitzicht ;)


Niet te vergeten ben ik twee weken geleden terug geweest naar Techiman, waar ik 4 jaar geleden gewoond en stage gelopen heb. Wat prachtig groen is het op zo’n 4-5uur naar beneden rijden! Het was erg leuk die plek terug te zien. ER (SEH) waar we toen werken was wel wat veranderd, zelfs automatische bloeddrukmeter nu ;) Er woonden nog 2 doktoren die er 4 jaar geleden ook waren, beiden nu getrouwd en met kinderen, zie foto’s. Die kinderen van dr Norman waren me toch druktemakertjes haha. Ik vond iniedergeval erg leuk weer te zijn en ze te zien!


Nog een laatste weetje wat ik jullie niet wil ontnemen, alles is hier gezond want ongezond is.


Fanice (= softijs): Healthy refresher. Contains important blocks for your body and natural energy for your well-being; vitamines, minerals, proteins and carbohydrates.


Nou ik zou zeggen, neem er nog eentje!


Maar van ‘teabread’ gewoon wit brood niets bijzonders, zou je denken, schijn je als je veel eet (en zonder beleg) gonorroe te kunnen krijgen.. Verklaren kon de Ghanese vriend van Robert het niet, maar het was echt zo.Hij leek zelf ook wat verbaasd toen ie het voor ons opzocht en zag dat het een SOA was maar het bleef waar. Dat wordt oppassen voor ons! Eet ik bijna iedere ochtend maaaaar met jam of chocopasta haha.


Hoe is het met jullie?!


Veeel plezier deze eerste koningsdag!


Kusss Naomi

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!